Kismama Jóga

Miért jó a kismama jóga?

Anyává válni nagyon személyes élményt jelent. Bár az orvosok és a védőnők gondosan óvják egészségünket és figyelemmel kísérik a baba növekedését a várandósság során, a jóga biztosítja azt a nyugodt erőt és belső egyensúlyt, ami lehetővé teszi, hogy leküzdjük az előttünk álló nehézségeket.
A kismama jóga gyengéd jógarendszer. A módszer kidolgozója Francoise Barbira Freedman, a Cambridge-i Egyetem orvos-antropológusa, több évtizedes gyakorlattal rendelkező jógaoktató és négygyermekes édesanya.

A módszer ötvözi a jóga távol-keleti tudományát és a dél-amerikai amazóniai népektől tanult mozdulatokat. Mára ez a módszer Birthlight néven vált ismertté. Magyarországra 2001-re jutott el, mint alternatív szülésfelkészítő módszer.

kismama jóga

Kismama jóga óra felépítése:

  • Elcsendesedés, ráhangolódás: ahol lélekben megérkezünk a foglalkozásra és felkészülünk, hogy kicsit befelé fordulva önmagunkkal és születendő gyermekünkkel foglalkozzunk.
  • Bemelegítés: A test felkészítése a gyakorlásra. Könnyen végrehajtható, egyszerű gyakorlatokkal melegítünk.
  • Kismama jógagyakorlatok (ászanák): az ászanákat a várandósság szakaszainak alkalmassá téve gyakoroljuk, azokat a folytonosan változó szervezet szükségleteihez igazítjuk. A kismama jóga órákon légzéssel összekapcsolt nyújtó-lazító gyakorlatokkal készítjük fel a testet a könnyebb szülésre. Célzottan lazítjuk a medencét, növeljük a csípőizület mozgékonyságát, megerősítjük a baba kihordásához és megszüléséhez szükséges izmokat. Itt nem kitartott testhelyzetekről van szó, hanem könnyed, folyamatos mozgásban végzett gyakorlatokról.
  • Az ülő -és álló ászanák gyakorlásával megelőzhetők, ill. megszüntethetők a várandósság alatt oly gyakran előforduló kellemetlenségek, mint például a derék -és hátfájás, izomgörcs, végtagok zsibbadása, visszértágulat stb.
  • Légzőgyakorlatok (pránajáma): a légzőgyakorlatokra nagy hangsúlyt fektetünk, hiszen nagy szerepük lesz a vajúdás és a baba megszületése közben. Segítenek a lazításban, a feszültségek oldásában, a tüdőkapacitás teljes kihasználásában (ilyenkor több oxigénhez jut a baba), valamint a fájdalomkezelésben, a fájdalom elfogadásában.
  • Gátizomtorna: a medencealap izmaira nagy megterhelés jut végig a várandósság alatt. Kulcsfontosságú a gátizmok edzése, mely biztosítja a könnyebb tágulást a vajúdás során és az esetleges gátmetszés nélküli szülést, valamint a gyors regenerációt a szülés után.
  • Relaxáció: relaxációs technikák alkalmazása során oldódik a félelem, a feszültség, mentálisan is felkészülünk a szülésre. Ilyen relaxációs technika a jóga nidra. A jóga nidrában (ami jógikus alvást jelent) a testet tökéletesen ellazítjuk, míg a tudat az ébrenlét és az alvás határán marad. Ebben az állapotban a tudatalatti sokkal fogékonyabb, mint éber állapotban. Ilyenkor lehet leginkább programozni agyunkat, pozitív megerősítést, pozitív programot adni neki. Ez a pozitív megerősítés a szankalpa, amivel minden szüléssel kapcsolatos félelmünket át tudjuk fordítani az ellenkezőjére. Így például, ha aggódsz születendő gyermeked egészségéért, legyen a szankalpád: “Gyermekem kicsattan az egészségtől.” vagy “Könnyen és gyorsan szülöm meg egészséges babámat.”
    A kismama jógán a jóga nidra része a babával való kapcsolatfelvétel, a baba lazítása, a közös lazítás. Talán ez a foglalkozás legkedveltebb része.

A kismama jóga kifinomult felkészülést nyújt a szülésre, mivel nemcsak fizikailag, de mentálisan is felkészíti az anyukát, és nemcsak az anyukát, hanem ha hagyják magukat az apukákat is. Ez a felkészítés a szülőpozíciós órán történik.

Ki jógázhat?

A kismama jógát bárki elkezdheti, akit nem tiltottak el a terhesség alatt valamilyen okból a mozgástól. Általános bevett szokás, hogy minden kismamát megkérünk, hogy kérje ki orvosa véleményét, a veszélyeztetett terhesektől pedig írásos orvosi engedélyt kérünk. Ideális esetben a kismama a 8. várandóssági hétig bármilyen mozgást végezhet.

A 8. héttől ajánlott szünetet tartani és ebben az időszakban relaxációs -és légzőgyakorlatokat végezni. A 8-12. hétben tapad meg a placenta, ebben az időszakban nem végzünk gyakorlatokat. A betöltött 13. héttől elkezdhető a kismama jóga és szülésig szabadon gyakorolható.
A kismama jógát azoknak a kismamáknak is ajánljuk, akik eddig nem jógáztak. A korábban már jógázók is egészen új mozdulatokkal fognak találkozni.
A 34. hét környékén érdemes az apukát is bevonni a felkészülésbe. Szülésre való felkészítő órán olyan vajúdó technikákat, légzőgyakorlatokat gyakorolunk, amelyek kifejezetten szülés közben végezhetők majd.

Szülésre felkészítő foglalkozás:

A foglalkozás tematikája:

  • Vajúdó pozíciók
  • Légzőgyakorlatok a vajúdás alatt
  • Fájdalomcsillapítás, stresszoldás
  • Légzőgyakorlatok a kitolási szakaszban
  • Gátmasszázs
  • Illóolajok és gyógyteák
  • Homeopátiás szerek alkalmazása
  • Tejelválasztást serkentő gyakorlatok
  • A szülés jelei
  • Babamasszázs

A foglalkozások időpontja: folyamatosan

Mit érdemes hozni a foglalkozásra:

- kényelmes ruhát,

- babahordozó kendőt, ha nincs egy vékony plédet, ami nem nyúlik,

- egy csecsemő méretű babát a babamasszázshoz. Ha nincs babád, természetesen adok, azért nem kell újat vásárolni.

A foglalkozás előtt érdemes pár alkalommal kismama jógára jönni, hiszen ott már tanuljuk a légzőgyakorlatokat és minél többet gyakorolja a kismama annál automatikusabbá válik és könnyebben alkalmazható majd a vajúdási szakaszban.

Előzetes bejelentkezés szükséges és ajánlom az Apukák részvételét, hiszen sokat tudnak majd segíteni a szülőszobán.

A foglalkozás díja: 6000 Ft. Apukáknak ingyenes!

A foglalkozást vezeti: Molnár Erika, Birthlight Kismamajóga oktató, Légzéstréner.

 

jóga haraszti vonal